11 februarie marchează Ziua europeană a numărului de urgență 112, dedicată sensibilizării cu privire la numărul de urgență 112

11 februarie marchează Ziua europeană a numărului de urgență 112, dedicată sensibilizării cu privire la numărul de urgență 112

Numărul european de urgență 112 a fost creat în 1991, iar din anul 2009 este singurul număr care poate fi folosit de pe orice telefon fix sau mobil pentru a beneficia, gratuit, de serviciile de urgență (ambulanță, poliție și pompieri) în toate țările UE. Acest număr este rezervat doar apelurilor ce necesită intervenţia imediată a serviciilor de urgenţă, astfel cetăţenii pot apela numărul 112 pentru a contacta serviciile de urgenţă – poliţia, serviciile medicale de urgenţă şi pompierii.


Pe teritoriul Republicii Moldova numărul unic 112 pentru apelurile de urgență funcționează non-stop și este activ din martie 2018.

De la lansarea Serviciului national unic pentru apelurile de urgență în Republica Moldova, 29 martie 2018, la numărul unic de urgență au fost recepționate și tratate peste 12 mln de apeluri cu diferite situații de urgență. În anul precedent, statistica Serviciului 112 indică un număr de 2 318 877 de apeluri recepționate la numărul de urgență 112, iar 44 la sută din numărul de solicitări reprezintă apelurile non – urgente. În medie, zilnic, numărul 112 este apelat de 6 600 de ori.
Timpul mediu de preluare a apelului de urgență la 112, în anul precedent, este de 5 secunde, iar timpul mediu de procesare a unui apel de urgență reprezintă 52 de secunde. Numărul maxim de apeluri înregistrate de un operator timp de un an este de peste 45 de mii de apeluri. Un operator 112 poate prelua în orele de tură (8-12 ore) până la 300 de apeluri.

Sistemul informational automatizat (SIA) al Serviciului 112 este un sistem performant de prelucrare a informaţiei, împreună cu resursele organizaţionale, care permit un acces mai bun și mai eficient la ajutor în situații de urgență. Menționăm că, în anul 2019, Republica Moldova a fost premiată cu diplomă pentru implementarea tehnologiei pentru o localizare mobilă avansată (Advanced Mobile Location – AML), Serviciul 112 din Moldova fiind inclus în top 10 țări care au sisteme avansate de localizare a terminalului mobil. Această funcționalitate permite transmiterea, în mod automat, de terminalele mobile inteligente către numărul 112 a informaţiei avansate cu date de localizare care indică poziţia geografică a echipamentului terminalului mobil al apelantului la momentul iniţierii apelului către numărul 112.