Când apelăm 112?

Numărul unic pentru apeluri de urgență 112 se apelează atunci când este necesară intervenția ambulanței, poliției, pompierilor pentru asigurarea asistenței imediate în situații de urgență.

Numim “situație de urgență” incident care, prin amploare și intensitate, prezintă un pericol imediat asupra vieții sau sănătății persoanelor, a proprietății sau a mediului înconjurător, care a provocat pierderea de viață, daune sănătății, proprietății sau a mediului, ori împrejurare în care există o probabilitate sporită de degradare a realității, ce poate cauza pericol imediat asupra vieții, sănătății, proprietății sau a mediului, iar pentru restabilirea stării de normalitate este necesară întreprinderea unor măsuri şi acţiuni urgente, alocarea resurselor de intervenţie.

Cum să fiţi pregătiţi pentru o situaţie de urgenţă:

Există probabilitatea ca fiecare dintre noi să fie nevoit să folosească 112 măcar o dată în viaţă.
112 nu reprezintă doar un număr de telefon, ci un ajutor rapid care depinde de informaţiile vitale pe care le oferiţi.
Când o persoană nu este pregătită să anunţe o urgenţă pot apărea frica, panica şi confuzia. Din fericire, apelanții reușesc să treacă peste toată agitația momentului și furnizează informațiile primare necesare.
Când sunteţi puşi în faţa unei situaţii de urgenţă, fiţi calmi. Este foarte important să vă concentraţi asupra a ceea ce urmează să solicitaţi şi să răspundeţi corect la întrebările puse de operatorul 112. Evaluaţi situaţia, adunându-vă gândurile, înţelegeţi ceea ce se întâmplă. Întrebaţi-vă: „Ce trebuie să fac?”, apoi treceţi imediat la acţiune.
Trebuie să evitaţi cu orice preţ panica pentru a putea face faţă situaţiei în mod inteligent. Nu uitaţi că timpul este extrem de preţios în cazul unei urgenţe.
Dacă ţineţi cont de aceste sfaturi puteţi contribui la salvarea unei vieţi, puteţi împiedica extinderea unui incendiu în împrejurimi, puteţi preveni o crimă sau o infracţiune şi puteţi contribui la prinderea unui criminal sau a unui infractor.
Dacă sunaţi la 112 trebuie să anunţaţi următoarele:

Ce urgenţă aveţi;
Unde este urgenţa;
Unde vă aflaţi;
De la ce număr de telefon sunaţi;
Cum vă numiţi.
Operatorul 112 evaluează urgenţa apelantului în funcţie de informaţiile primite şi transmite aceste informaţii la serviciiile specializate de urgenţă abilitate în rezolvarea cazului respectiv. Dacă este nevoie de intervenţia tuturor serviciilor de urgență datele preliminare ale cazului sunt transmise simultan. Dacă legătura cu numărul 112 se întrerupe, trebuie să sunaţi din nou. Rămâneţi calmi şi răspundeţi la toate întrebările; nu închideţi până când nu vi se spune.

Ghidul apelantului la 112:

Locul de unde sunați ar trebui să fie aproape de locul incidentului și ar trebui să vă permită să vorbiți cu ușurință operatorului (fără întreruperi);
Dacă este posibil, un apel la “112” ar trebui să fie făcut de către o persoană situată direct la fața locului sau de către un martor al incidentului respectiv;
După formarea “112”, așteptați cu răbdare răspunsurile operatorului, nu închideți apelul (apelul este gratuit, astfel nu generează niciun cost pentru apelant);
Descrie pe scurt incidentul sau situația la care ați asistat, astfel încât operatorul 112 să poată anunța cât mai repede serviciile competente;
Transmite locația curentă/adresa de unde a avut loc incidentul sau situația; dacă este posibil, descrie cel mai rapid drum de acces către locul incidentului;
Urmați instrucțiunile operatorului 112;
Nu închideți până în momentul în care operatorul vă spune în mod explicit să faceți acest lucru, ca urmare a necesității de a furniza cele mai importante informații despre incident;
În cazul în care situația se schimbă brusc sau se înrăutățește, informează imediat “112” operator;
Încercați să nu folosiți telefonul de pe care ați sunat la 112, astfel încât operatorul să vă poată contacta din nou pentru a verifica informațiile sau pentru ca dumneavoastră să furnizați alte informații suplimentare.